fredag 20. november 2009

Hensyn ved publisering

Atter et nytt tema, tanker og øyner går i kryss ;-)


Klassebilder og andre elevbilder på nett. Det er nok mange med meg som skulle likt å sett klassebilder og andre bilder på skolens hjemmeside, men det er nå en gang slik at det ikke er så enkelt å legge ut slike bilder offentlig. På de fleste skolene tas de offisielle klassebildene en gang i året, lagt til oppstarten av skoleåret. Dette løses ved at en godkjent fotograf kommer og tar klassebilder, og evt. portrettfoto. Regner da med at alle formalitetene er i orden ettersom det er skolene i samsvar med elevrådene som har ansvaret med å utføre dette.

Dersom jeg tar bilder selv, er det jeg som har opphavsretten, men kan likevel ikke publisere disse sånn uten videre. Det er da viktig å innhente samtykke fra elevene, er de umyndige innhentes samtykke fra foresatte. Har opplevd at flere av elevene ikke samtykker i å bruke bilder i skolens regi. Dette setter meg i et dilemma, spesielt når vi er på ekskusjon. Her er det viktig å ha tunga rett i munnen slik at bildene er tatt på en slik måte at personen ikke kommer i fokus. Det er mer situasjonen som er av interessant, ikke nødvendigvis hvem som er avbildet.

Så på flere eksemplarer av samtykkeskjema og ser klart at flere skoler har et forbedringspotensial i forhold til hva et skjema bør inneholde. Som foresatte ville jeg ha satt pris på et oversiktlig samtykkeskjema som også inneholdt retningslinjer for publisering av bilder på internett. Dette ville nok ha avklart en del missforståelser i forhold til publisering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar