onsdag 18. november 2009

Regneark

Ble mektig overrasket da jeg begynte på delemnene om regneark. Trodde faktisk at jeg var godt skodd, men der tok jeg feil. Her åpnet det seg en helt ny verden. ”Tenk at det faktisk går an å bruke regneark i et så stort omfang”. Det hjelper ikke at en har gått både det ene og det andre kurset innenfor regneark, når det faktisk er så enormt mye du ikke får innføring i.
Kursene retter seg i utgangspunktet mot generelle kunnskaper innenfor regneark og ikke hvilke muligheter som finnes utover den tradisjonelle bruken. Her har nok kursholderne en jobb å gjøre, inklusiv meg selv ;-)

Ettersom jeg jobber ved spesialpedagogisk avdeling, sluker jeg alt av alternativ undervisning og prøver så lang det er mulig å innføre det som jeg lærer i denne leksjonen. Ettersom jeg kun har yrkesfag dette skoleåret, prøver jeg også å formidle den nye kunnskapen til de andre lærerne. Her kan en støte på en del utfordringer, det viser seg fortsatt at noen holder en knapp på tradisjonell undervisning som den beste undervisningsmetoden og ikke ser mulighetene i å bruke digitalt verktøy på en utradisjonell måte. Her må en nok både vise og argumentere fordeler for denne undervisningsmetoden. Som jeg erfarer ved å bruke denne type metode ble elevene mer engasjert og motivert til læring. De fikk også følelsen av en større mestring.
”Hvorfor har jeg ikke prøvd dette før?”
Jeg har nok som mange andre ikke sett mulighetene som ligger i regneark, men har gjennom dette studiet fått mange nyttige tips og eksempler, både fra leksjonen og forumet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar