torsdag 25. februar 2010

Refleksjon rundt Generasjon.com

Digitale verktøy er en av de fem grunnleggende ferdighetene som er integrert i kompetansemålene (UFD 2006), og som gode rollemodeller er det vår plikt å veilede barn og unge i trygg bruk av disse mediene, likeså fokusere på hvilke muligheter for læring som ligger i bruken av digitale verktøy.

Mediene og dens teknologi som følger med er barn og unges hverdag. Fra å ha tilgang til noen få ting ”Sesam-generasjonen” til i dag, der butikker og medier bugner av tilbud.

Går vi tilbake i tid for denne generasjonen ble mesteparten av tiden brukt til organiserte aktiviteter. Parabol, spillmaskiner, PC m/nett tilgang var allerede i bruk, men pga økonomi, erfarte jeg det den gangen som ekstremt dyrt å anskaffe seg det siste på markedet. Eller som Tønnesen sier: ”Mens økonomi tidligere satte begrensninger for hvor fort folk skaffet seg nye medietilbud, ser det i dag ut til at de fleste unge finner en mulighet til å bruke de nye mediene, hvis de bare er motivert for det” (2007:16).

Ser vi på epoken 1991 og framover har utviklingen vært formidabel. Fra først å ha ett TV til i dag da alle har TV på rommet (helst 40 tommer og opp), avanserte spillmaskiner, digitalkamera, videokamera, ipod m.m. Fra, ingen mobil til mobil for alle. Barn i dag har tilgang til det meste. Husker skepsisen som var bundet til denne framgangen innenfor teknologien, innbefattet meg selv, til i dag da jeg ser hvilket potensial som ligger i denne mediaverden.

I følge Tønnesen (2007) som har forsket på barn og unges mediabruk gjennom 11 år, kommer det klart fram hvilken framgang mediabruk har for gruppen 4-15 år, som har vært grunnlaget for denne forskningen. En viktig side med medieutviklingen de siste tiårene er at mediene gjennom Multimodale tekster har fått stadig nye muligheter til å spille på sterk sansestimulering (2007:21), samtidig mulighetene for å tilpasse opplæringen ut ifra elevens sterke sider, interesser, motiver og behov.

Dagen unge bruker PC til mye mer enn bare spill og blogging, de holder kontakten gjennom nettverk på tvers av tid og rom, deler bilder og videoer. De hører på musikk, leser nyheter (nedgang i papirutgavene av aviser), kjøper og selger ting. Tønnesen (2007) mener at disse individorienterte mediene ser ut til å gi barn og unge frihet til å utfolde seg utenfor de voksnes kontroll. Dette kan være på godt og vondt.

Gjennom dette studiet ser jeg klart de mulighetene som finnes i de ulike digitale verktøy som vi hittil har fått innblikk i, for å ivareta læringen på en mer motiverende og interessant måte, spesielt for elever som har mestringsproblemer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar