I denne leksjonen skulle vi gjøre oss kjent med ett eller flere verktøyer og reflektere rundt bruksmulighetene i forhold til sammensatte tekster. Jeg har valgt å se på Comic Life og Glogster. Valgene falt naturlig på disse to ettersom disse er enkle og oversiktlige verktøy, det eneste minuset er at Comic Life er lisensbelagt.
Comic Life
I følge leksjonen er dette et verktøy som både er spennende og komplett verktøy for tekstskaping i tegneseriesjangeren.
Yes, noe som virkelig kan fenge elevene, tegneserier er noe som alle har et forhold til. Dette vil være både morsomt, lærerikt og i tråd med intensjonene om sammensatte tekster. Elevene vil få muligheter til å være både kreative i forhold til tekst, bilde og lyd i alle fag. De kan velge mellom mange ulike maler, laste opp egne bilder, tegninger som de har laget og deretter legge til kommentarer i tenke- og snakkebobler. Her vil nok humor være et valg som de fleste vil bruke i første omgang til de blir bedre kjent med programmet. Verktøyet er brukervennlig, men dessverre for mange, på engelsk. I følge leksjonen er det i midlertidig ikke dyrt å kjøpe lisens hvis en kjøper mange på en gang. Da spørs det om skolene er villige til å invester?
Ferietur til Kreta der min yngste sønn er objektet. Tar man nok bilder, ”som man som regel gjør” kan en få en opplevelse senere om man velger å lage en tegneserie over turen.
Glogster Edu
Dette nettprogrammet er gratis, hvor en kan oppretter en glog som er beregnet for lærere. Der læreren kan opprette en konto som kan nyttes av opp til 200 elever. Et enkelt og brukervennlig program, men dette også på engelsk. Fordelen med dagens barn og ungdommer er at de ikke har noen sperrer i å teste ut programmer uansett språk.
Her kan en individuelt eller samskrive om å lage veggaviser, plakater, kort m.m. En kan legge til tekst, lyd, bilder, video og lenker. Det inneholder det meste av finnesser maler på bakgrunn, farger, mønster, ulike tekstbokser, clipart, you name it J. Det er et minus med programmet og det er at elevene må være fylt 13 år, litt surt synes jeg L.
Etter å ha prøvd meg fram og laget min første Glog ”ikke ferdig” sitter jeg igjen med en god følelse av programmet. Glogen som du kan se her tar utgangspunkt i våre naboer i rommet, et tips fra min sønn som har problemer med å huske det han leser, selv om han husker navnene på planetene er det mange hull i resten av fagstoffet. Ved å tilrettelegge og tilpasse undervisningen digitalt for disse elevene vil vi nok erfare at aktiviteten når nye høyder. Det finnes ikke noe som er mer demotiverende enn å ha følelsen av å ikke strekke til.
Jeg likte begge disse verktøyene som jeg her har reflektert rundt, veldig godt. Ser potensialet i forhold tilundervisning, men må nok erkjenne at jeg har vært for lite flink til å ta i bruk dette fram til nå. For at disse verktøyene skal ha noen misjon må man jobbe aktivt med disse og ikke være redd for å feile.
Hei Britt,
SvarSlettdet var et flott forslag du hadde til bruk av glogster når temaet er planeter. Strevde litt i starten med å se hvordan glogster kunne være et godt verktøy i undervisningen, men du har gitt meg en god idè her. Tusen takk! :-)
Merete