søndag 13. mars 2011

Manus

Manuset er det som legger grunnlaget for å lage en videoproduksjon/film. Skriveskolen.no skriver at det er viktig med god planlegging og at et godt manus er til god hjelp.

Øvingsoppgave 2
I denne oppgaven skal en utarbeide grunnideen til et manus. Når en setter opp et manus er det en del kriterier som skal følges, altså settes opp korrekt. Faglærer anbefaler å bruke programmet Celtx i denne prosessen. Programmet er et enkelt og godt arbeidsredskap ved utforming av et manus.

Ettersom jeg i forrige innlegg har lagt føringer for hva jeg vil utarbeide til et manus, så var det bare å sette i gang. Situasjonen var reell. Marius er til tider avhengig av forutsigbarhet. Når jeg da tar for meg en slik situasjon, vil han oppleve denne uforutsigbar .

Ettersom denne filmen skal være på 3 minutter sier det seg selv at en må begrense handlingen. Derfor foregår handlingen fra han oppdager at han vil komme forsent på skolen, og fram til han forlater hjemmet. Her kunne jeg ha skrevet og skrevet ulike innfallsvinkler, men måtte tenke på tidsrammen som var lagt i oppgaven.

Selve prosessen med skrivingen gikk forholdsvis lett. Celtx har enkle funksjoner i forhold til korrekt manusoppsett. Det første jeg startet med var overskriften som skal fortelle om scenen foregår inne eller ute (inne = INT, ute = EXT). Deretter fortsatte jeg med å skildre handlingene, sette inn rollefigurene og dialogene på de rette stedene. Nye overskrifter ut ifra hvilket rom som situasjonen utspant seg. Handlingen foregår fra han våkner til han forlater hjemmet.

Selv dokumentasjonen av denne prosesses sees på skjermkuttene under. Det første skjermkuttet viser hele siden, der antall scener vises på venstre side.



Mens det andre skjermkuttet har fokus på selve teksten i manuset.



Ved å gjennomføre denne øvingsoppgaven i forkant av arbeidskravoppgaven, (selv om vi er kommet godt i gang med den) har gjort meg tryggere spesielt i bruken av Celtx. Likeså har jeg lært at det er ikke en smal sak å lage en film, mye skal på plass før filmtaking. Det er ikke rart at det koster å lage film.

1 kommentar:

  1. Hi,

    I have reviewed your blog and need to know some interesting things to know. very good work from you! Really appreciated work!

    SvarSlett