onsdag 9. mars 2011

Idéskaping

Så er vi igang med videoproduksjon, første leksjon er lest gjennom. Her var det mye nytt. Som de fleste andre leksjonene, har også denne øvingsoppgaver som skal gjøres individuelt. Dette for at vi alle får prøvd oss på de ulike prosessene i en filmproduksjon.

Øvingsoppgave 1
Her skal vi utarbeide en grunnidé til en film som varer i ca 3 minutter. Det første som jeg tenker på er det som står under punkt 3.0 side 11 i leksjon 1, fremgangsmåte. Altså ulike teknikker for å komme fram til en idé. Jeg bestemte meg for å bruke slumpordteknikken, da jeg følte at denne teknikken kunne gi meg ulike synsvinkler i forhold til tankene jeg hadde rundt temaet, "Morgen for en som er litt annerledes". Ettersom en morgen kan utarte seg på ulike måterfor oss alle, la jeg føringer for at dette skulle gjelde en elev på 9-trinnet som er litt annerledes.





Da dette var på plass, var det bare å sette igang med å skrive ned ulike ord som var relevante for dette temaet.



Med utgangspunkt i denne teknikken kom jeg fram til følgende situasjon:

Hva skjer om klokka ikke ringer og det er eksamensdag for en skole gutt som har diagnosen godtfungerende autist. Av egne erfaringer kan jeg med sikkerhet skrive et manus over hva som fungerer og ikke fungerer for denne gutten i en slik situasjon.

Når jeg nå har en grunnidé så er det bare å ta fatt på neste oppgave, manus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar