søndag 4. oktober 2009

Digitale tekster, plagiat, og hvilke utfordringer vi står overfor i skolen i denne sammenhengen.

Da jeg underviser elever som ikke har karakterer, men skriftlig vurdering har jeg ikke satt meg inn i dette aktuelle temaet.
Ser helt klart at dette kan være et problem i dagens skole/samfunn. Mange av elevene som starter i videregående opplæring har store faglige hull, de har som regel mistet mye allerede tidlig i grunnskolen. Det er ikke noe som er mer demotiverende enn å ikke strekke til, når vi ser at dagens skole har stor fokus på karakterer, og at de prøver seg på kopiering (plagiat).
Det er vel å bra at vi har verktøy som fanger opp dette, men den beste medisinen må være å få disse elevene til å bli trygge på seg selv og sine prestasjoner.
Vi må nok kanskje bli flinkere i noen tilfeller til å tenke mer kreativt i teoretisk undervisning for denne elevgruppen, selv om det finnes mange kreative lærere (se serien Blanke Ark). Tror nok at det også finnes skoleflinke elever som tar den letteste veien ut av en oppgave ved å kopiere andres svar (plagiat).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar