lørdag 3. oktober 2009

Skolerelaterte lenker ute på nettet.

Skolerelaterte lenker er det mange av på internett, noen gode og brukervennlige, mens andre kan være vanskelige å forholde seg til. Dette er gjensidig både for lærer og elev.

Lærebokforfatterne har vært flinke til å ha et alternativ til sine lærebøker og det er bra spesielt for elever med lærevansker. I LK06 kommer det klart fra at eleven skal ha grunnleggende ferdigheter integrert på det enkelte fags premisser (Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/grep/Kunnskapsloftet-fag-og-lareplaner/).

Siden jeg jobber med elever som strever noe og som har vanskeligheter med å tilpasse seg grupper på vanlig programområde er bruk av digitalt verktøy et redskap som brukes til dels i alle fag der det er mulig å integreres. Elevene i videregående skole skal ifølge skolens læremiddelliste ha tilgang til egen bærbar PC, det fylkeskommunen bistår med tilbud om salg eller et PC-stipend.

I forhold til egen erfaring lærer disse elevene best ved undervisning som er basert på visuell kommunikasjon, der formidling av ideer og informasjon foregår ved hjelp av bilder og synsinntrykk, samtidig som vi tilrettelegger undervisningen som møter eleven på det nivået som han/hun allerede innehar og bygger videre på dette. Tilbakemeldingene fra foresatte og elever er at de trives bedre i skolesammenheng og at de har en større mestringsfølelse enn hva de har hatt tidligere. Det er viktig i en slik sammenheng å ha tilgang til nettsteder der elevene har følelsen av mestring på ulike nivå, for eksempel http://www.lokus123.no/ som er et av mange alternativ for allmenne fag, http://www.tryggtrafikk.no/ et nettsted for kl B som er aktuelt for noen av disse elevene (programfag) og http://www.gyldendal.no/RM som er et nettsted for et av de tilrettelagte programfagene for denne elevgruppen. Disse sidene tar for seg både hypertekstualitet, multimodale og interaktive, dvs. både linker, tekst, bilde og lyd.
IKT er spesielt et viktig verktøy for elever med lærevansker.
Eller som Høiland & Wølner ”De digitale mediene må integreres der vår pedagogikk og undervisning kan dra nytte av et slikt verktøy” (Høiland & Wølner, 2007, s. 15)

1 kommentar:

  1. Jeg driver også med spesialundervisning og erfarer at bruk av digitale verktøy er til stor hjelp for elevene mine. Dårlig håndskrift erstattes av pen og ryddig skrift. Bilder, lyd og video konkretiserer og gjør lærestoffet lettere tilgjengelig. Alt i alt øker det elevenes motivasjon og arbeidsinnsats. Bare synd de andre elevene ikke får de samme mulighetene i like stor grad - det er sikkert flere som kunne dratt nytte av økt bruk av digitale verktøy i læringsarbeidet sitt.

    SvarSlett