onsdag 21. oktober 2009

Digital foto

Denne leksjonen er både spennende og utfordrende for min del. Man tar jo bilder, men tenker ikke over hvordan man får det beste resultatet. For min egen del har jeg fokusert på å plassere motivet i midten uten å tenke på andre muligheter som for eksempel å bruke de ulike komposisjoner og virkemidlene som finnes. Har bildene blitt mislykket i forhold til egne synspunkt, har de blitt slettet. Det en kan spørre seg selv om etter å ha lest denne leksjonen er om det var en riktig avgjørelse når man ser mulighetene som finnes i å redigere bilder.

Etter å ha prøvd og feilet noen ganger for finne ut hvordan jeg skulle laste opp bildene fant jeg ut av det til slutt. Prøvde først å midtstille bildet, deretter tredjedelsregelen både for breddeformatet og det kvadratiske formatet både i Picnik og Picasa.
Ser vi på breddeformatet synes jeg personlig at helhetsinntrykket av bildet ble bedre når jeg brukte tredjedelsregelen, mens i det kvadratiske formatet fikk jeg ikke det samme helhetsinntrykket. Bildet ble på en måte urolig, dette henger nok sammen med hva vi ser. Flesteparten av formatene som blir sendt på TV eller kino i dag blir vist i breddeformat og det er derfor naturlig for oss å være fortrolig med denne type format.

Dybdeskarphet synes jeg er både spennende og fascinerende. Her kan vi fokusere på det som vi ønsker å framheve på en harmonisk måte. Her har jeg prøv å framheve solstrålen min.








Her har fotografen brukt motlys. Et bilde som tildels får fram barnet i bildet, han /hun havner litt for mye i lyset. Dette kan være bevist fra fotografen, men kan virke forstyrrende.











Dette bildet synes jeg er flott. Solnedganger er virkelige flotte motiv, som inneholder rolige farger. Her kan vi tydelig se at fotografen har brukt både motlys og tredjedelsregelen.






http://openphoto.net/gallery/image.html?image_id=8861



Synes det er både spennende og fascinerende å se hvilke muligheter som finnes med redigeringsverktøy. Man lærer stadig noe nytt, og jeg ser klart potensialet i forhold til å bruke dette verktøyet i undervisning.
Dette skal gøy å fortsette med, selv om det er mye å lære!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar