onsdag 24. mars 2010

Bridge Construction

I delemnet ”Tenkeverktøy 2”, hadde vi mulighet til å prøve ut et spill. Spillet går ut på å bygge broer innenfor en gitt sum. Spillet i seg selv var utfordrende og interessant på samme tid. Etter å ha rasert en del prosjekt kom jeg endelig i mål. Det er ikke så enkelt som det ser ut som, det kan nok være mange som er glade for at jeg ikke er brobygger, selv om jeg overholdt budsjettet :-)

Når elevene er på en kjent arena som de mestrer viser det seg at mestringsfølelsen får et nytt perspektiv. Samt at elevene får et større samhold seg imellom der de lærer av hverandre. Aktiviteten og engasjementet stiger i takt med mestringsfølelsen. Elever som til tider kan virke passive blomstrer opp.
Ettersom mine elever strever noe i forhold til læring, tenkte jeg at dette kunne være noe for dem å prøve seg på. Barn og unge i dag er jo veldig opptatt av spill i ulike sjangere. En av mine elever liker også spill der han kan bruke sin kreativitet i forhold til bygg. Det tok ikke lang tid før han hadde utført alle nivåene i demoen, samt utforsket de mulighetene som fantes i spillet. Level 4 og 5 som dere ser under her er hans verk.









FV7 peker på noen kriterier som bør ligge til grunn for å lykkes med dataspill i skolen:

  • Lærerne setter seg godt inn i de spillene som anvendes
  • Spillene tilpasses elevsammensetningen
  • Spillene må brukes i henhold til uttalte læringsmål
  • Det må være gode læringsrammer
  • Spillene fungerer som læringsaktivitet i seg selv, og ikke som belønning i forhold til tradisjonelle læringsopplegg

Her tror jeg nok jeg har en del å hente, for jeg må nok erkjenne at det ikke alltid har vært like enkelt å introdusere spill som læringsarena for klassen. Vi ser nok på spill som belønning og ikke hva man kan lære, gjennom å benytte spill. For elever som strever vil dette ikke virke som belønning, men som mestring.


______________________________________________
Kilde:

ITU (2006) Dataspill i skolen Forsking viser Nr.7 Forsknings- og kompetansenettverk for IT i
utdanning [Internett] Tilgjengelig fra ITU: http://www.itu.no/filearchive/FV7.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar