fredag 12. mars 2010

Google nettsted

I øvingsoppgave 9.3 skulle vi opprette og prøve ut Google nettsted. Et nytt verktøy som vi kan bruke i undervisningssammenheng. Her kan vi opprette en nettside som vi kan dele med andre, alle eller ingen. Etter å ha prøvd meg fram, fant jeg fort ut at dette var et enkelt og genialt verktøy som jeg kan bruke i et tverrfaglig prosjekt for klassen denne våren. Har introdusert verktøyet for de andre lærerne som vil være inkludert i prosjektet, og tilbakemeldingene er gode.

Elevene kan bruke dette nettstedet som gruppeside der de legger ut prosjekt som kan inneholde både tekst, bilde, video, kart, presentasjon med mer, samtidig som de har muligheter til å legge inn kommentarer og vedlegg. En kan jo kanskje si at dette ser ut som en mellomting mellom google.doc og blogg. Når en underviser elever med ulike lærevansker eller for den slags skyld alle, kan en aktivisere disse på en mer utradisjonell måte enn det som er praktisert i mange tilfeller i dag ved å bruke digitale verktøy i undervisningen. Har opplevd i mange tilfeller at elever mestrer lettere oppgaver når de utføres i kjente omgivelser, som digitalt verktøy.

Da jeg opprettet nettstedet tenkte jeg først at det var viktig å bli kjent og trygg på programmet før jeg introduserte dette for klassen. Ettersom jeg underviser elever med sammensatte lærevansker er det viktig å ta utgangspunkt i hva de klarer selv og i samspill med andre, så i første omgang har jeg laget et eksempel på hva vi kan bruke denne nettsiden til og at det var kjente ting de fikk se. Derfor ble valget noen fakta om steder vi har vært på innenfor kompetansemålene i programfaget vg1 Naturbruk. Her kan dere se eksemplet som jeg kalte friluftsliv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar