lørdag 27. mars 2010

IKT og tilpasset opplæring

Hva er tilpasset opplæring? Dette er et spørsmål som ofte blir stilt. I følge opplæringsloven §1-3 skal opplæringen tilpasses det enkelte individ uansett vanskegrad (KD, 1998).

Ettersom jeg til daglig jobber med elever med lærevansker er IKT et verktøy/redskap som er en del av undervisningen. Noen elever kommer med fritak eller IV i en del fag. Hvorfor? Er det fordi de ikke kan, eller at de ikke har fått tilpasset undervisningen til et nivå som de mestrer?

I følge Lindbäck og Strandkleiv (2005:113) kan IKT som læringsplattform spille en sentral rolle i opplæringen for å tilpasse undervisningen for elever med ulike lærevansker.
De peker blant annet på:
· Justere/redusere vanskegraden og mengder på en motiverende måte
· Se om lærestoffet kan knyttes opp imot det eleven er god til
· Variasjon innenfor samme tema
· Struktur i opplæringen
· Samarbeidende læring

Mediene er en del av barn og unges hverdag, dette er noe de mestrer. Det er derfor viktig å bruke disse mediene som de er så gode på i undervisning. Når jeg møter nye elever er TPO- modellen til Strandkleiv (2005:24) et godt analyseverktøy å bruke for å kartlegge elevenes læreforutsetninger både sosialt og faglig. Der motivasjon, vanskegrad og hvordan de lærer best er en vesentlig rolle under denne prosessen. Ut i fra dette vil vi få en indikasjon på hvilke tilpassinger som må gjøres i forhold til å tilpasse undervisningen til det mest optimale for eleven, uansett ståsted.

Erfaringsmessig har jeg opplevd at elevene blomstrer opp når de får oppgaver som de mestrer, spesielt når de får bruke IKT som læringsarena. IKT er en kjent arena som de føler mestring med og det er derfor som jeg ser det viktig å integrere IKT i undervisningen. Det at mange klager over at IKT i klasserommet ikke gir det læringsutbyttet som forventet, kan være at vi som underviser ikke føler oss like kjent på denne arenaen. Derfor er det viktig å tilrettelegge for videreutdanning av undervisningspersonalet, slik at de innehar den kompetansen som barn og unge er så gode på.

Samtidig må vi ikke glemme de sterke elevene, de har også krav på tilpasset opplæring. Her tror jeg det syndes en del, ved at de ikke får de utfordringene de har krav på av ulike årsaker. Fokuset er nok fortsatt størst på elever med lærevansker. Ifølge Udir (2009:3) har vi plikt til å gi en god og forsvarlig opplæring ut fra den enkeltes evner og forutsetninger.

______________________________________________________________

Strandkleiv, O.I. & Lindäck, S.O. (2005) Tilpasset opplæring, nå! Oslo: Elevsiden DA.

Udir (2004) Likeverdig opplæring – et bidrag til å forstå sentrale omgrep. [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/upload/Brosjyrer/Likeverdig_opplaring_brosjyre.pdf. [Lastet ned: 26.03.10]

Opplæringslova (1998) Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa. Kunnskapsdepartementet. [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-001.html. [Lastet ned: 26.03.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar