søndag 16. januar 2011

Medieproduksjon

Medieproduksjoner handler om å innenfor gitte rammer framstille gode produkt i samarbeid med andre. Medieproduksjoner har slik sett mye til felles med prosjekt som arbeidsmetode (Kjell Antvort, 2011:1).

Prosjekt arbeid blir i mange tilfeller utelatt eller definert på en slik måte at elevens kreativitet blir dempet ned. Derfor ser vi gang på gang at prosjektarbeid ikke har den misjonen som er tiltenkt. Av erfaring gjennom samtaler med elevene føler de at de ikke får utfordringer som kan utvikle og engasjere de i å utføre en god oppgave. Vi som underviser har ulikt syn på å la elevene utforske og bruke arenaer som de allerede har kjennskap til eller har interesse for å lære mer rundt. Det er et stort antall av lærere som fortsatt er skeptisk til den digitale verden. Det kan i visse tilfeller være vanskelig å forandre disse holdningene. Gutter og jenter har alltid hatt ulike behov i forhold til innlæring. Ved å ta i bruk medieproduksjon i undervisningen er vi inne på en arena som gutter lettere har et forhold til. Det er jo en kjensgjerning at gutter liker en mer aktiv læring enn jenter. Ved å bruke ulike innlæringsmetoder vil vi ha større mulighet til å nå alle uansett kjønn og nivå.


I norsk har ei gruppe fått i oppdrag å produsere en film, tema er valgt av læreren. Fra å være en klasse som ikke viste engasjement i den tradisjonelle undervisningen, fikk læreren en engasjert gruppe med masse godt humør. Der ulike nivå bidro med det de kunne med veiledning fra lærer og dyktige medelever. ”Tenking, refleksjon og problemløsing har sin opprinnelse i individets interaksjon med andre mennesker” (Vettenranta, (red.) 2007:22).

Vettenranta (2007) sier at mediene har stor betydning for de unges identitetsoppfatning og erkjennelse av landet de bor i forhold til resten av verden. Derfor er det enormt viktig at vi som rollemodeller innehar de kunnskapene som skal til for å rettlede de inn på rett spor. Ser vi dette opp i mot temaet i denne leksjonen ”medieproduksjon” der vi skal lære om nettavis, nettradio og video er det en forutsetning å ha kunnskaper rundt barn og unges tanker. Samtidig som vi selv er bevist vårt ansvar til å tilrettelegge for de ulike individene. Det er ikke en selvfølge at alle takler de ulike mediene.

Det skal bli spennende å starte på dette emnet, samtidig som det føles litt skummelt. Det er alltid litt skummelt å starte på noe en ikke har de store kunnskapene rundt. Dette er også noe en bør tenke på når en lanserer noe nytt i et klasserom.
__________________________________________________________
Antvort, K. (2011) DKL104 Medieproduksjon


Vennenranta, S. (2007) Mot mediedysleksiens tidsalder?. S. Vettenranta (Red.),
Mediedanning og mediepedagogikk. Gyldendal Akademiske, Oslo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar