lørdag 22. januar 2011

Prosjektarbeid

I denne leksjonen har målet vært å gi oss kjennskap til prosjektarbeid som arbeids- og læringsmetode. Definisjonen er i følge Anderesen og Schwenke: ”Et problemorientert, tidsavgrenset, resultatrettet, samarbeidsbasert, engangsarbeid” (2001:11).

I følge øvingsoppgaven skal vi prøve å formulere en problemstilling innenfor emneparaplyen digital kompetanse, der problemstillingen skal presses gjennom problemformuleringstrakten vi har blitt presentert for i denne leksjonen. Som munner ut i en avgrenset problemstilling og produktmål. Faglærer har i sin leksjon tatt for seg læreren i mediedanning, så jeg bestemte meg for å fokusere på elevene.

Tema: Digital kompetanse
Problemstilling: Hvordan øke den digitale kompetansen

Denne problemstillingen blir for generell, så jeg må finne ut hvem er det som skal øke sin digitale kompetanse? Dette har jeg på en måte definert tidlig.

Ny problemstilling 1: Hvordan øke den digitale kompetansen til elever i ungdomsskolen?
Digital kompetanse er så omfattende at jeg vil bryte det ned til et spesifikt tema.

Ny problemstilling 2: Hvordan øke forståelsen for behovet for digitale kompetansen innenfor sosiale medier for elever på ungdomsskolen?
Nå begynner det å ligne på noe :) Det som er like viktig her, er at alle har kunnskap om hva digital kompetanse står for. Digital kompetanse = ferdigheter, kunnskaper, kreativitet, holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring.

Ny problemstilling 3: Ved å egenprodusere en podcast, hvordan øke forståelsen for behovet for digitale kompetansen innenfor sosiale medier for elever på ungdomsskolen?

Siste problemstilling 4: Ved å egenprodusere en podcast med vektlegging på spor de legger igjen etter seg på Internett og hvilke konsekvenser dette i noen tilfeller kan ha.

Det vil nå si at jeg forhåpentligvis har et produktmål: En podcast som med vektlegging på sporbarhet og konsekvenser, kan øke forståelsen rundt holdningene til sosiale medier.

Å finne en god problemstilling som er målbar, kan for mange være litt av en utfordring. Det tok også for meg noen timer å få til denne oppgaven, selv om en har vært gjennom flere prosjekter er dette en ny måte å tenke på.

Meget lærerik :))
______________________________________________
Aandersen, E.S. og Schwence, E. (2001) Prosjektarbeid- en veiledning for studenter. Bekkestua, NKI Forlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar