mandag 28. februar 2011

Nettavis

I den siste leksjonen skulle vi lage en nettavis, dette er også en del av A2. Videre reflektere rundt forskjellen mellom en nettavis og en papiravis generelt.

Det var i leksjonen lagt hvilket verktøy vi skulle bruke i utformingen av nettavisen "wordpress". Gratis brukervennlig publiseringsverktøy står det i leksjonen, ja det er nok det, for de som har knekt koden. Prøving og feiling er nok det som skal til for å bli kjent med hva dette verktøy har å tilby. Da jeg skulle prøve meg på dette, kan jeg ikke legge skjul på at det har vært en del frustrasjon i prosessen. Det som er så flott igjennom dette semesteret, er at vi jobber i gruppe med alle oppgavene. Det vil si at vi utfyller hverandre på det vi er gode til. Samt at samarbeidet når vi står fast, er fantastisk.
Nettavis i wordpress privat er opprettet, likeså i forhold til arbeidskravoppgaven.

Ser vi på forskjellene mellom en nettavis og en papiravis, får en nyhetene med en gang i nettavisen. Tenkte faktisk på dette nå under disse VM tidene. Går en glipp av noe er det bare å gå på nett, der finner en de aller siste nyhetene. Stikk i strid med papirutgaven, der en må vente til neste morgen. En har mulighet til å velge blant mange ulike nettaviser. De fleste avisene her i landet har en nettutgave. Dette har også sin bakside ved at papirutgavene mister opplag. For min egen del synes jeg det mangler noe om jeg ikke har papirutgaven til morgen kaffen. Det som kan være vanskelig å forholde seg til en nettavis er all den reklamen som følger med, kan til tider virke uryddig.

Derfor er det viktig om man tenker skoleavis, at den er utformet på en lettleselig og god språklig måte. Med minst mulige forstyrrende momenter. Slik at elevene har lyst til å lese den eller være med i redaksjonen, om elevene skal ha ansvaret for produksjonen. Det skal være kjekt å produsere en nettavis.

En må samtidig passe på at de tidlig lærer nettvett og etikk. De bør også ha kjennskap til Vær Varsom plakaten, nrk.no/skole har denne. Denne plakaten gjelder både for aviser, ukeblader, radio, fjernsyn og på nett. Tar en de rette forholdsreglene og tilrettelegger for alle. Tror jeg denne type arena kan gjøre tunge teoretiske fag mer motiverende. Kan tenke meg å opprette en nettavis for mine elever fra neste skoleår. Trenger nok tiden fram til høsten for å bli trygg på publiseringsverktøyet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar