mandag 1. november 2010

Bloom taksonomi

I denne oppgaven skulle vi plukke ut et kompetansemål som har digitale verktøy som en del av kompetansekravet. For deretter å bryte ned utvalgte kompetansemål i henhold til Blooms taksonomi.
Har tatt for meg et kompetansemål fra: Læreplan i felles programfag Vg2 Kokk og servitørfag.
Kompetansemål: Kosthold, ernæring og helse
• Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- bruke digital verktøy i næringsberegning, kost- og menyvalg (UFD, 2006)

Over middels grad av måloppnåelse:
Eleven skal kunne bruke ”Mat på data” til å regne ut energi- og næringsinnhold i et måltid. Drøfte arbeidet gjort på ”Mat på data”. Planlegge å sette sammen måltid i tråd med de krav som settes av Statens ernæringsråd. Gjøre eventuelle endringer for å oppnå anbefalingene til Statens ernæringsråd.

Middels grad av måloppnåelse:
Eleven skal kunne bruke ”Mat på data” til å regne ut energi- og næringsinnhold i et måltid. Vurdere dataene om de er i tråd med kravene til Statens ernæringsråd. Komme med forslag om eventuelle endringer for å oppnå kriteriene satt av Statens ernæringsråd.

Under middels grad av måloppnåelse:
Eleven skal kunne kjenne til at det finnes digitale verktøy som kan regne ut energi- og næringsinnhold. Kjenne til Statens ernæringsråd som anbefalende instans om mengde næringsstoff.
_______________________________________________
UFD (2006) Kunnskapsløftet [Internett]. Tilgjengelig fra:
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=232525&visning=5 [Lastet ned 01.11.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar