søndag 7. november 2010

Vurderingpraksis

Under kapittel 3. Individuell vurdering i grunnskolen og i videregående opplæring i Opplæringsloven (2009) står det klart hva eleven har krav på.

Ved min skole har vi de siste årene fokusert mye på vurdering, men vi kan ikke si at vi er utlært. Det er viktig å hele tiden ha fokus på å bli bedre, slik at ikke vurderingmåten bli en sovepute. Vi bruker Skolearena til å formidle prøvekarakterene til elevene og nytt av skoleåret er at det også skal ligge ved en vurdering i denne arenaen, der det er åpnet for at foresatte til elever under 18 år har tilgang. Skolen utfører to elevsamtaler per skoleår, høst og vår. Der eleven får ta del i vurderingen av seg selv og reflektere rundt sin egen læring. Skolen utfører kartleggingsprøver i fellesfagene ved skolestart for alle elever som starter på Vg1. Dette er en viktig prosess for å finne ut hvilket nivå eleven befinner seg. Det er ikke alltid karakterene viser det riktige nivået. Samtidig blir det fortløpende utført underveisvurdering. Tilbakemeldingene fra elevene har vært positive, de synes god praksis rundt vurdering øker forbedringene i fagene.

Under finner du en oversikt hentet fra Skolenettet.no, som viser forskjellen mellom underveis- og sluttvurdering.

_____________________________________________________

http://www.skolenettet.no/Moduler/Vurdering/Templates/Pages/SectionPage.aspx?id=64645&epslanguage=NO

http://lovdata.no/for/sf/kd/xd-20060623-0724.html#map004

1 kommentar:

  1. Litt artig at det ikke er så veldig stor forskjell på barneskole kontra den videregående skolen. Vi jobber mot det samme målet, men på forskjellige måter. Skjemaet som du viser til, er en enkel og lett måte for å beskrive forskjellen på "av og for- læring". Det er veldig viktig at man har tungen beint i munnen når vi bruker disse begrepene. Det er samtidig viktig å informere de foresatte om dette, da med tanke på kontaktmøtene som skal gjennomføres minst 2 ganger i året.

    Jeg synes det er spennende med vurdering!!

    SvarSlett