søndag 21. november 2010

LMS eller PLE

Vår skole bruker som mange andre læringsplattformen LMS. Er det riktig å kun forholde seg til denne var det første som slo meg!

Ved å ta DKL1 og nå DKL2 har jeg fått et helt annet syn på digital kompetanse. Ettersom jeg i hermetegn trodde jeg kunne en del rundt IKT, må erkjenne at den kompetansen jeg satt inne med var meget snever. Kunnskapene har vært konsentrert rundt de verktøyene som skolen har satt og ikke tenkt over hvilke andre muligheter som finnes.

Kjell stiller spørsmålet LMS eller PLE? Eller kanskje.. ja takk, begge deler? Tenker, "ja takk, begge deler.." , så fremst alt ligger til rette for dette.

Det største problemet er nok hva elevene bruker PC til i skolesammenheng. Erfaringsmessig i videregående opplæring, viser seg at mange ikke bruker PC`en innenfor de rammene som læreren har satt. Det er ikke så lett å ha kontroll på bruken til 15-20 elever. Hvorfor er det slik, har jeg mange ganger tenkt? Men en vet jo svaret.

Ved å ta i bruk PC åpnes en helt ny verden for kommunikasjon. Barn og unge er nysgjerrige av natur, og er derfor tildels ukritiske til de ulike mediene som de er i kontakt med. Spørsmålet mitt er hvordan skal vi som pedagoger skal klare å utnytte denne kompetansen som barn og unge innehar på en lærerik måte. Her kommer jeg tilbake til spørsmålet til Kjell, "ja takk, begge deler". Ved å ta i bruk begge deler vil vi muligens få en mer engasjert klasse. Elevene vil få en bredere kunnskap innenfor digital kompetanse/verktøy, samtidig som de er inne på arenaer som de mestrer. Når en bruker begge deler er det spesielt viktig at vi som pedagoger ivaretar tryggheten som LMS gir kontra PLE og fokuserer på nettvett.

Jeg har og vil fortsette med å markedsføre ulike digitale verktøy for mine kolleger, selv om det noen ganger butter imot. Det er fortsatt en lang vei å gå før vi er i mål :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar