tirsdag 2. november 2010

IKT i undervisning

Her skulle vi reflektere rundt en del vesentlige spørsmål, som hvilken rolle læreren har i integreringen av IKT i undervisningen, hvilke valgmuligheter en har, hva rolle skoleledelsen har og hvordan fordelingen bør være?

Dette var ganske mange spørsmål som skulle besvares med ord.
Temaet IKT i undervisningen er komplisert føler jeg. Noen ser potensialet, mens andre mener dette er et fremmedelement i klasserommet. Ja, en kan nok mene dette tiltider, når elevene heller sitter på Facebook, en utfører oppgaver. I følge Skolen og skjermen føler mange at denne teknologien virker forstyrrende. For å til en god læring er det viktig at kunnskapene rundt temaet er på plass. IKT kunnskaper er en forutsetning ved ansettelser i næringslivet. Er det ikke dit vi vil at eleven skal komme? Mener at en del av oss må gå i oss selv og tørre å innrømme manglende kunnskaper for bedre å integrere IKT i undervisningen.
Skoleledelsen bør tilrettelegge for mer kompetanseheving, men i mange tilfeller er det økonomien som styrer denne kompetansehevingen. Det hjelper lite elevene og lærerne at nye reformer til stadighet dukker opp. Teori og praksis henger sammen, derfor trenger vi en motiverende og aktiv undervisning der IKT er integrert på lik linje som læreboka.
_________________________________________________________

http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____21594.aspx

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar