søndag 13. februar 2011

Blogg og Youtube

I oppgave 2: ”beskriv målgruppe og hensikt (slik jeg tror det er) for bloggen min og for Yoytube.com”.

Ser jeg på bloggen som ble opprettet for dette studiet, er nok målgruppa i hovedsak andre medstudenter, faglærerne og meg selv. Ettersom blogg er en åpen arena kan jo i utgangspunktet alle dra nytt av det som blir skrevet. Likeså vil nok familie og venner være en målgruppe som er nysgjerrige på hva dette innebærer, i noen tilfeller også arbeidskollegaer.

Hensikten med denne bloggen er nok å synliggjøre de ulike delemnene i studiet gjennom refleksjoner i form av blogginnlegg. Samtidig som en kan dra nytte av hverandre, vi kan ha ulike tanker om samme tema. Ettersom vi ved hvert blogginnlegg skriver etiketter, kan bloggen også være en informasjonskilde for personer utenfor det jeg regner som målgruppe. Har selv opplevd at andre utenfor studiet har kommentert bloggen, dette skal en ta som et positivt tegn.

Youtube er et nettsted der man deler videosnutter, samt kommentarer. Meget populær, og målgruppene har ingen alder. Alt fra barn og unge, til godt voksne. Hensikten er å dele ulike ting med andre gjennom video. Dette kan være snutter av ulik karakter, tar nok ikke i om jeg sier at alle kategoriene er dekt. Det som slår meg først når jeg tenker på Youtube er musikk, men her er alt for en vær smak, interesser eller formål. Fra tegnefilm til bruksanvisning. Disse bruksanvisningene/veiledningene har vært til god hjelp underveis i studiet. Så Youtube er nok en arena som er kommet for å bli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar