søndag 13. februar 2011

Vurdering av nettsteder

Så er det atter et nytt emne vi skal igjennom, her er det viktig å holde tunga rett i munnen. I denne leksjonen er det utforming av nettside som står i fokus. Innenfor dette området er det en del vesentlige momenter som bør være på plass for å få til et godt sluttprodukt. En skal jo lage noe som gjør at målgruppa blir nysgjerrig og har lyst til å fortsette. Opplever at farger, stil og utforming har betydning for at jeg blir nysgjerrig på hva dette inneholder. Når dette har betydning for meg må en regne med at dette også har betydning for andre.

I oppgave 1 i leksjonen skulle vi vurdere noen momenter som en liker/ikke liker. Vi fikk et sett med lenker som kunne brukes, om en ikke ville vurdere egne fremlegg. Valgte å bruke de sidene som faglærer hadde lenket til. Etter å ha gått gjennom alle lenkene som lå der, hadde jeg mine tanker rundt de ulike. Noen hadde jeg lyst til å utforske, andre hoppet jeg elegant over.

CirkA Kortfilmfestival var den første jeg så på. Upps for et rot, her blir man bombardert med ulike synsinntrykk som er meget forstyrrende. Tekst som beveger seg både vannrett og loddrett i ganske stor hastighet. Farger som kan oppfattes som blasse, skrifttype som ikke er god å holde fokus på.

sunnmrstausa er en hjemmeside med bilder i fokus. Ser vi på hovedsiden synes jeg den har en bakgrunn som kan virke dominerende i forhold til teksten som er skrevet. Samtidig som en må forholde seg til en forstyrrende reklame. Ser en på de underliggende sidene som er knyttet til bildene, er bakgrunn og tekst mer harmonisk. Her har eieren brukt farger som passer sammen, men ved å bruke en så mørk bakgrunn er en avhengig av at det en bruker er lyst. Vis ikke kan det i noen tilfeller gå i ett, slik at en ikke får med seg helhetsinntrykket. (flyter sammen). Grei side om reklamen hadde vært utelatt.

start.no har gode farger som en føler seg fortrolig med. Friske kombinasjoner som en fort kan bli glad i. Oversiktige navigasjonsknapper som ligger strategisk til, slik at det enkelt kan navigerer til de ulike sidene. Det eneste som kan virke forstyrrende er annonsen på høyre side.

Dag Engset Husflid er en hjemmeside som har fokus på hva de tilbyr. Målgruppen får her alt som de trenger av informasjon for å kjøpe de ulike produktene, på samme side. Sidene har gode farge og tekstkombinasjoner som passer godt sammen. Ingen forstyrrende momenter som tar fokuset fra selve produktet. Navigasjonsmulighetene ligger lett tilgjengelig på venstre side og sidene er utført i samme stil som hovedsiden.

Dette er tanker som jeg gjør meg i forhold til disse sidene, men det er ikke sikkert at andre har de samme tankene rundt dette. Det er nå en gang slik at vi har ulikt syn og at det er øyet som ser som uttaler seg. Derfor er det viktig å balansere, slik at en så fremst det er mulig, når den målgruppen som er bestemt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar