tirsdag 19. oktober 2010

Digital kompetanse

Søby, Erstad, Krumsvik og Baltzersen definerer digital kompetanse ulikt, men er det ulikt eller mener de det samme?

Det er nå en gang slik at vi kan lese og tyde ulikt. Jeg selv mener at digital kompetanse bør inneholde en helhetlig kompetanse. Det innebærer alle elementene som blir omtalt i de ulike definisjonene. Altså, kompetansen bør sees i sammenheng med den røde tråden. Jeg oppfatter disse definisjonene likt, men med ulik konkretisering.

For å få fult utbytte bør de grunnleggende ferdighetene ligge til grunn og så får en fylle på med digitale verktøy og det som skal til for å få det helhetlige perspektivet. Dvs at alle elementene bør ligge i digital kompetanse som for eksempel: ferdigheter, samarbeidslæring, holdninger, vurderinger, nettsøk og ikke minst ulike digitale verktøy/program. Læreren bør utvise romslighet i forhold til om eleven har nok ferdigheter til å videreutvikle seg. En må ikke glemme at det er plass til alle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar