tirsdag 5. oktober 2010

Er læreren flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen læreplanen og andre styringsdokument krever?

Definisjonen på digital kompetanse er i følge Erstad: " digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet" (2005:12).

Han har nok rett i dette, er ikke det grunnleggende til stede vil vi heller ikke ha muligheter til å oppfylle de krav som læreplanen krever, ifølge den femte grunnleggende ferdigheten skal elevene kunne bruke digitale verktøy (gjelder alle fag).

I følge artikkelen til NRK er det læreren samt usystematisert skoleledelse som er flaskehalsen. En kan jo til tider være enige i dette, men en må være varsom slik at ikke alle blir satt i samme bås. Det finnes mange skoler som er flinke innenfor dette feltet.

Ser vi på flaskehalsen, kan det ha en grunn til at lærerne blir stemplet som flaskehals. Erfaringsmessig i forhold til grunnskolen, som også har laveste skår i ITU Monitor (2009), er fokuset på digital kompetanse mindre i dag enn det var for noen år tilbake. Dette kan ha utspring i mange årsaker som: dårlig nett tilgang, økonomi, kunnskap, tilgjengelighet mm.

Ser vi på barn og unge i dag innehar de fleste gode kunnskaper innenfor sosiale medier og erfaringsmessig er vi for lite flinke til å videreutvikle denne unike kunnskapen de sitter inne med. Vi må nok erkjenne at kunnskapen vi pedagoger sitter på til tider ikke gir elevene de utfordringene som skal til for å nå alle nivå i elevgruppa, samt at vi er for lite flinke til å bruke de mediene som er tilgjengelig. Eller som Søby sier: "en digitalt orientert skole inspirerende fordi den treffer elevene i deres medieverden" (2005:17).

Ved å gi dette temaet større fokus har vi lettere for å legge tilrette for at flere lærere videreutdanner seg innenfor IKT. Vi som tar dette studiet får være gode ambassadører for å få til dette. Regner samtidig med at noe kan bli tilført i dette innlegget senere.
______________________________________________________

Erstad, O. (2005) Digital kompetanse i skolen- en innføring. (2 utgave) Oslo, Universitetsforlaget

http://www.nrk.no/nyheter/1.6736536 [Lastet ned: 05.10.10]

http://www.udir.no/grep/Grunnleggende-ferdigheter/?visning=5 [Lastet ned: 05.10.10]

http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf [Lastet ned: 05.10.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar