fredag 15. oktober 2010

Kritisk eller kreativt fokus

Dette skoleåret underviser jeg som yrkesfaglærer på Vg2 Transport og Logistikk. Vg2 Transport og Logistikk er en yrkesrettet utdanning der elevene skal opp i en praktisk tverrfaglig eksamen hvor de felles programfagene inngår. Dvs. at en må tenke praktisk og være oppdatert i forhold til hva næringen etterspør. Det som viser seg er at næringen etterspør, nesten uten unntak (spørs hva eleven velger å gå videre på) er digital kompetanse. Dett er også i tråd med læreplanens grunnleggende ferdigheter:
Å kunne bruke digitale verktøy i transport og logistikk innebærer å bruke informasjonsteknologi tilpasset bransjens behov for å effektivisere informasjons- og arbeidsprosesser (LK06)

Moderne informasjons- og kommunikasjonstekonlogi inngår i opplæringen står det under formål i faget. Samt at to av kompetansemålene i faget sier at eleven skal kunne:
  • anvende og utnytte tele- og databaserte kommunikasjonssystemer
  • bruke, og behandle papirbasert og elektronisk fraktdokumentasjon

Som faglærer er det da viktig å bruke og videreutvikle den digitale kompetansen som disse elevene allerede innehar. Mange elever kommer med ulik kompetanse, så det er viktig at de får muligheten til å videreutvikle seg fra sitt ståsted. For å kunne til dette på best mulig måte, må vi som underviser inneha digitale kunnskaper.

I øvingsoppgaven etterspør en om det er kritisk eller kreativt fokus på digital kompetanse. En kan jo kanskje si at det ikke er lagt stor nok fokus på digital kompetanse, dette gjenspeiler seg nok i de fleste yrkesfag utdanningene. Derfor er det viktig at den som underviser har bred erfaring innenfor dette feltet. Selv om yrkesfag til dels er praksisrettet er det også ganske mye teori som skal være på plass. Her sier nok læreplanen for lite om mulighetene innenfor det tverrfaglige perspektivet. En stor del av elevene som søker yrkesrettet utdanning har en formening om at denne utdanningen ikke vektlegger allmenne fag i så stor grad som for eksempel ungdomsskolen. Men dette er feil oppfatning. Yrkesrettet utdanning er blitt mer teoritung enn det tidligere var. Dette kan vær en utfordring både for eleven og lærerne. Her er det viktig å tenke kreativt på tvers av fagene. For å til dette er det viktig å være åpen i forhold til ungdommenes vaner og åpne for at de får bruke sin kreativitet. For er det noe de kan, så er det å være kreativ. Da er det en oppgave for oss å tilrettelegge undervisningen på en slik måte at vi ivaretar denne kompetansen. Ved å ta i bruk ulike verktøy vil en som jeg ser det til en mer engasjerende undervisning som vil ha en større mulighet til å omfavne alle. Vi som underviser må være åpne for å ta den etterutdanningen som skal til for å holde tritt med denne utviklingen og at skoleledelsen ser det samme.

Sammen kan vi klare det meste :)

____________________________________________________

UFD: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=230432&visning=5

UFD: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=230432&visning=1

UFD: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=230432&visning=4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar